Compagnie M contest: Patternhack: De jas


Een wedstrijd... . Ik ging daar niet meer aan meedoen, sinds deze me veel te veel stress bezorgde.
Maar ik wou toch nog een mantel naaien voor Hanne en ik had die Louisa zakken al in mijn hoofd voor de wedstrijd begon :-). Dus ik stuurde de jas toch maar in.



Ik begon dus op basis van de Louisa jurk, voor mij toch wel het meest herkenbare patroon van Compagnie M. Het basispatroon werd breder gemaakt, de schouders wat ruimer en de armsgaten uitgediept. Daar werden dan ook de mouwen aan aangepast en verlengd. 


Ook de zak maakte ik een beetje breder en de bocht minder scherp. Om de mooie lijnen in de verf te zetten naaidie ik er (met de hand) een mooi sierlintje op.
Ik tekende een kraag met scherpe punten zoals bij de Ileana jurk en het flapje doet dan dienst als knopenpad zoals bij die zelfde Ileana. Het flapje doet dienst om de rits te verbergen. Een mantel met rits is voor mijn kleuter veel gemakkelijker aan te doen dan de knopen.

Aan de achterkant tekende ik deelnaden waar ik een flapje tussenstak, met een knipoog naar de flapjes die de Lotta jurk en rok zo kenmerken. 





Ondanks mijn twijfel over de stof, besloot ik ze toch te gebruiken. De pied -de - poule stof komt van Mon Depot vorige winter. Ik denk dat ze van Anne Kurris was. Ze is vrij dunnetjes, dus ik voerde met dikke gewatteerde jassenstof. Die is ook waterdicht, dus de mantel is dat ook. 


Het jasje heeft door de stof een klassieke, vintage look... . Helemaal Compagnie M dus!